Bersabarlah..dan.. bersyukurlah..

Dengan menyebut nama Allah, maka bergetarlah hati2 orang2 yang beriman dan beramal soleh kepada-Nya, mudah2an Dzikir kepadaNya tidak pernah kita berhenti. Tuhan yang sentiasa membolak balikkan hati ini untuk menguji makhluk2Nya supaya terus mengingatiNya. Salawat dan salam buat junjungan mulia, Rasulallah SAW, dimana walaupun jasadnya tiada lagi, namun "perjalanan dan sunnahnya" tidak pernah terhenti sehingga kini. Subhanallah..


“Jika sabar dan syukur adalah dua tunggangan, maka aku tidak peduli mana yang akan kunaiki”. Kata-kata bijak ini terlontar dari lisan Umar bin Khattab. Sejatinya memang demikian. Cuba bandingkan kedua kalimat ini…

“jika engkau mendapatkan kesulitan maka bersyukurlah, jika engkau mendapatkan kesenangan, maka bersabarlah”.

“jika engkau mendapatkan kesenangan maka bersyukurlah, jika engkau mendapatkan kesulitan maka bersabarlah”.

Apakah ada yang berbeza? sebenarnya tidak ada!! Kerana jika kita memandang bahawa setiap kesulitan, cobaan, ujian, hambatan yang ada pada tiap jenak hidup kita adalah sarana dari Allah untuk meningkatkan kapasiti dan kebaikan diri kita, maka kita wajib bersyukur kepada-Nya. Kerana Allah masih sayang dengan kita.

Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.

Sebaliknya, jika Allah hendak menguji kita dengan segala kesenangan dunia, maka sungguh kita sepatutnya bersabar. Betapa banyak orang yang ketika diberi Allah ujian berupa kesengsaraan dan kepayahan ia dapat bertahan darinya. Sementara jika ujiannya berupa kesenangan dan kelapangan, ia mudah sekali untuk tergelincir. Beruntunglah orang-orang yang mampu bersabar atas segala kebaikan yang Allah karuniakan kepada dirinya.

“Maka ketika mereka melupakan peringatan yang telah diberikan kepada mereka, Kami pun membukakan semua pintu (kesenangan) untuk mereka. Sehingga ketika mereka bergembira dengan apa yang telah diberikan kepada mereka, Kami siksa mereka secara tiba-tiba, maka ketika itu mereka terdiam putus asa”


sabar dan syukur, dua sisi yang sama. Bahagian mana yang kamu pilih tidak jadi persoalan, kerana keduanya adalah kunci keajaiban seorang muslim. Ya Allah kurniakan kepada kami, rasa syukur dan sabar, rasa sabar dan syukur.. Ameen..

(^_^)
Category: ,
Reactions: 

1 tautan hati:

Anonymous said...

sabar + syukur.....

syukran atas perkongsian. ^_^