Ayuh raih kebaikan!

Segala puji bagi Allah, Tuhan yang sentiasa memerhatikan pergerakan-pergerakan makhlukNya. Tuhan yang Maha melimpah ruahkan Rahmah dan kebaikan kepada hamba2Nya. Selawat dan Salam tidak lupa ditujukan buat Seorang Putera Islam yang terhebat, yang senantiasa memikirkan masalah umat yang dicintainya, Rasulallah SAW serta ahli keluarga baginda, Para Sahabat dan tidak lupa buat rakan2 cyber yang saya kasihi.

Gambar yang menjadi sumber kekuatan...

Alhamdulillah sedang membelek2 artikel2 di internet, terjumpa satu artikel yang menjadi inspirasi kepada diri ini. Ianya dipetik dari sebuah buku Islami. Isinya mengenai orang-orang yang Allah kehendaki mendapatkan kebaikan-kebaikanNya. Ada indikasi-indikasi orang-orang yang senantiasa Allah kehendaki untuk mendapatkan kebaikan tersebut. Ada juga tentang bagaimana cara kita untuk menjadi peribadi-peribadi yang senantiasa dikehendaki oleh Allah dalam peroleh kebaikan-kebaikanNya.

Saya mulakan dengan indikasi, ada beberapa perkara yang mencirikan orang tersebut senantiasa dilimpahkan kebaikan pada dirinya. Pertama, ramai orang memerlukannya. Jadi ketika ramai orang yang memerlukan pertolongan dan bantuan dari kita, maka janganlah kita mengeluh. Seharusnya kita bersyukur kerana itulah mencirikan bahawa kita dipilih oleh Allah merasai kebaikan-kebaikanNya. Sebagaimana Rasulallah SAW bersabda, "Apabila Allah menghendaki kebaikan pada diri seseorang hamba, maka ia menjadikan orang-orang ramai memerlukan dirinya" (HR. Ad-Dailami). Sebaliknya kalau di saat ini, kita masih belum diperlukan orang-orang disekitar contohnya. Boleh jadi evaluasi bagi diri kita. Diri saya terutamanya... Ayuh Semangat!!^_^

Kedua, senantiasa bersikap lemah lembut. Rasulallah SAW bersabda, "Apabila Allah menghendaki kebaikan kepada suatu keluarga, ia akan memasukkan kelembutan di tengah mereka."(HR. Ahmad).. Jadi kepada sahabat2 semua, janganlah berkasar2 sesama sendiri ye, jangan cepat terbawa emosi (terutamanya kepada sohibah @ muslimat)^_^

Ketiga, bersemangat dalam ber-tafaquh fid-deen dan bersikap bijaksana dalam menghadapi berbagai permasalahan. Oleh kerana itu, jika ada yang masih kurang semangat dalam mengkaji ilmu dan kebesaran Allah, diperbaiki semangatnya! Rasulallah SAW bersabda, "Apabila Allah menghendaki kebaikan kepada seorang hamba, ia akan menjadikan Faham tentang agamanya dan memberikan kecerdasan pada dirinya".(HR. Al-Bazzar).

Sahabat yang dikasihi, itulah indikasinya. Adakah ia sudah ada dalam diri kita? Jika belum, semoga note diatas boleh menjadi Anjakan Paradigma dalam diri kita. Ayuh Semangat!!^_^ Bagi yang belum, ada beberapa usaha yang boleh menjadikan kita orang-orang yang dikehendaki Allah mendapatkan kebaikan-kebaikan dariNya. Pertama, perbanyakkan doa kepada Allah. Ianya dilakukan oleh Rasulallah, salah satunya adalah, "Ya Allah, sesungguhnya aku memohon kepadaMu segala kebaikan, yang kami ketahui mahupun yang tidak kami ketahui. Aku berlindung kepadaMu dari semua keburukan, yang kami ketahui mahupun yang tidak kami ketahui...".(HR. Ahmad). Kedua, senantiasa berbaik sangka kepada Allah agar senantiasa menetapkan kebaikan untuk kita. Dalam sebuah hadith Qudsi, Allah SWT berfirman, "Aku bergantung prasangka hamba kepada-Ku. Jika prasangkanya baik, maka Aku akan menetapkan kebaikan untuknya. Jika prasangkanya buruk, maka Aku akan menetapkan keburukan untuknya".(HR. Ahmad). Ketiga, bersyukurlah kita kepada Allah. Jangan lupa syukuri dulu apa yang ada sekarang, nikmat penglihatan, nikmat pendengaran, nikmat anggota badan, nikmat bernafas dengan OksigenNya, nikmat bergerak dan lain-lain. Sentiasalah kita memanfaatkan nikmatNya. Niscaya Allah akan tambahkan nikmat-nikmat yang lain untuk kita.

Akhir kalam dari saya, bersegeralah mengutip kebaikan-kebaikan dariNya. Kalau boleh sekarang, lakukan sekarang. Kalau boleh hari ini, lakukan hari ini. Teringat akan kata-kata seorang ulama, Kebaikan yang dilakukan itu mengundang kebaikan-kebaikan yang lainnya..

Semoga Allah senantiasa menghendaki kebaikan-kebaikan kepada kita.. Amiinn..

Ayuh sama-sama kita Bebaskan masjid Al-Aqso dari cengkaman Zionisme!

Wallahualam bswb..
Category: , ,
Reactions: 

1 tautan hati:

aMeL said...

Sesudah meraih kebaikan, ayuh pula cegah kemungkaran.

Kita lama dah terlupa hal yang satu ni.