Hijab buat sang putera..

Alhamdulillah, segala puji hanya bagiNya Rabb, penguasa seluruh alam. Bersyukur atas segala nikmat yang telah diberikanNya, nikmat berupa iman, islam, tarbiyah dan tentu saja Dakwah. Allahumma Solli a’la Muhammad, Ya Allah, limpahilah berkah kepada Nabi Muhammad SAW, orang yang begitu mencintai umatnya. Hingga kata-kata yang disebutkan menjelang akhir hayatnya hanyalah “ummati…ummati…ummati…”.



Apabila perempuan memiliki tudung sebagai hijabnya untuk menghindari fitnah, maka hijabnya lelaki adalah…

Matanya ketika ia ghadhal bashar, menundukkan pandangan.
Lisannya, ketika ia berkata seperlunya pada lawan jenis tanpa basa-basi, tanpa tebar pesona.
Hijab pada hati dan pikirannya, ketika cintanya hanya pada Allah, Rasul, dan orang tua, bukan gema nama mahluk perempuan dalam hatinya dan panjang angan pada pikirannya.

Hijab lelaki adalah hpnya, ketika isi smsnya hanya untuk yang perlu, bukan menanyakan kabar, sudah makan apa belum, sudah sholat apa belum, apalagi berlagak membangunkan QL(qiyamulail, solat malam) padahal setelah itu tidur lagi.
Hijab lelaki adalah yahoo messengernya, ketika tanpa merasa telah berkhalwat (berduaan) dengan selain-Nya. Pembicaraan peribadi yang tanpa jelas hujungnya, mempermainkan hati dan pikiran, terutama iman.

Hijab lelaki tidak perlu panjang, lebar atau berbentuk t-shirt atau jin, atau yang terbelah bahagian tepinya. Hijab lelaki cukuplah matanya berpaling dari yang bukan haknya, lisannya yang tak berucap sia-sia, hati dan pikirannya yang selalu berkhidmat kepada Allah.
Uniknya, Hijab ini dapat juga dipakai oleh kaum hawa, jadi jangan takut untuk mencubanya.

“Katakanlah kepada laki-laki yang beriman, agar mereka menjaga pandangannya dan memelihara kemaluannya; yang demikian itu lebih suci bagi mereka. Sunggguh, Allah maha Mengetahui apa yang mereka perbuat”
(Surah An-Nur:30)

Ya Allah jangan kau sesatkan aku setelah Engkau tunjukkan cahaya iman padaku..
Ya Allah jangan kau sesatkan aku setelah engkau hamparkan jalan hidayah padaku..
Jagalah imanku, kerana ia adalah benteng bagi dunia dan timbangan bagi akhiratku..
Permudahlah urusan dunia dan akhiratku, kerana hanya engkau yang tahu siapa yang layak berada di jannah-Mu..
Kumohon semoga itu aku.
Allahuma amin..

HafizuddinPirus@HP

Category: ,
Reactions: 

0 tautan hati: