AWAS Para Kekasih!

Dengan nama Allah, Tuhan di waktu malam dan Tuhan di waktu siang. Segunung kasih buat Marketor Islam yang terhebat, Rasulallah SAW dan para rakan2 alam maya yang dikasihi.

Alhamdulillah, semalam telah selesai sudah upacara meeting biro Akademik yang julung2 kali diadakan pada Sem 3 ini. Meeting yang penuh riuh rendah itu mengambil masa selama 2 jam. Memang rindu bangat dengan adik2 biro. Masing2 sudah punya tugas besar dalam setiap event IU jadi jarang2 bangat kami berjumpa(ohh sudah jadi indonesia pulak).


Jadi dalam meeting tersebut tersebut Abg Den(saya) ada menekankan mengenai Valentines Day iaitu hari kekasih sedunia. Iaitu hari yang ditunggu2kan oleh para kekasih2 yang sedang ekstreem bercinta tak kira lah kekasih tu yang bukan mahram ke, maharam ke, suami isteri ke, adik beradik2 ke, walau atuk nenek sekalipun semua turut meraikan Hari "Bahagia" tersebut(maksud saya hari kekasih). Hari yang dikatakan hari kekasih itu Jatuh pada 14 february(tidak silap saya) mempunyai sejarah tersendiri yang dikatakan romantik, fantastik dan Stastistik yang begitu tinggi.

Setiap tahun menjelang bulan Februari, ramai remaja di Malaysia khususnya yang mengaku beragama Islam ikut-ikutan sibuk mempersiapkan perayaan Valentine Day. Walaupun sudah banyak penjelasan melalui ceramah-ceramah, buku-buku, majalah, pamphlete dan TV dan diantara mereka juga sudah mendengar bahwa Valentine Day adalah salah satu hari raya umat Kristian yang mengandung nilai-nilai akidah Kristian, namun hal itu tidak terlalu menarik mereka. bagi mereka "Aku merayakan Valentine Day hanya sekadar fun-fun saja...."(owhh i see).

Pada hari itu, 14 Februari ada yang meluahkan perasaan kasih sayangnya kepada rakan2, guru, lecturer2, orang2 tua, kakak2 atau adik2(sama ada angkat atau yang sebenar). Tapi yang paling banyak ditemui adalah mereka yang menyatakan cintanya kepada 'pasangan' ( yang bukan mahram-nya) atau 'kekasih'nya masing-masing. Di hari itu, para pemuda atau wanita yang ingin meluahkan cintanya mereka akan mengirimkan kad(ohh ade kad lagi) atau hadiah berupa boneka atau coklat cadbury kepada orang yang dimaksud dengan disertai kalimat Hikmat, "Be My Valentine" (jadilah Valentine ku). Dalam pemikiran mereka kalimat ini sama ertinya dengan ucapan, "Jadilah kekasihku." Benarkah demikian???

Dalam meeting tersebut Adik Biro, Aisyah ada menceritakan tentang sejarah Valentines Day. jadi sebelum kita menyambut Valentines Day, lebih baik kita sama2 selidik dulu sejarah2nya.
(boleh klik I love Islam)

Kita sudah tahu bahwa budaya tersebut berasal dari kaum kafir. Dan Rasulullah SAW telah memberikan peringatan yang tegas:

"Barangsiapa meniru suatu kaum, maka ia termasuk dari kaum tersebut." (HR. At-Tirmidzi).


Bahkan lebih jelas lagi firman Allah dalam Al-Qur’an :

"Dan jika kamu menuruti kebanyakan orang-orang yang di muka bumi ini, niscaya mereka akan menyesatkanmu dari jalan Allah. Mereka tidak lain hanyalah mengikuti persangkaan belaka, dan mereka tidak lain hanyalah berdusta (terhadap Allah)". (Q.S Al An'aam : 116)

" Dan janganlah kamu mengikuti apa yang kamu tidak mempunyai pengetahuan tentangnya. Sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati, semuanya itu akan diminta pertanggungan jawabnya." (Q.S Al Israa’ : 36)


Disaat umat islam sedang meraikan Hari Valentine, Umat2 Islam di palestine dibunuh dengan kejam. Anak2 dicacatkan, dibutakan, (ohh.. Palestina..)

Begitu meriah di KLCC

Anak2 begitu seronok menyambut hari kekasih


tetapi...

Anak2 kecil di palestina sedang bersedih..

Menunggu saat untuk mati..


Semoga Allah SWT senantiasa menjadikan hidup ummat-Nya penuh dengan kecintaan dan kasih sayang yang tulus, yang menjadi jambatan untuk masuk ke dalam Syurga yang hamparannya seluas langit dan bumi yang disediakan bagi orang-orang yang bertakwa. Semoga Allah menjadikan ummat Islam termasuk dalam golongan orang-orang yang disebutkan dalam hadits qudsi, Allah SWT berfirman:

"Kecintaan-Ku adalah bagi mereka yang saling mencintai karena Aku, yang saling berkorban karena Aku dan yang saling mengunjungi karena Aku." (HR. Ahmad).
Category: ,
Reactions: 

0 tautan hati: