Masalah oh masalah...

Bila cakap pasal masalah semua orang akan kata kenapa? Tapi orang tak tau kenapa tu hanya boleh disoal kepada Allah yang Maha Kuasa je... Kadang2 bile difikirkan balik sape orang yang nak menghadapi masalah kan? Tapi ini lah dinamakan lumrah kehidupan sebagai manusia kita tidak lari dari masalah..

Sebenarnya masalah ini datangnye adalah untuk menguji keimanan seseorang itu, sama ada dia bersyukur atau tidak sebagai HambaNya? Seringkali kita nie lalai dengan tanggung jawab kita yang satu ini iaitu bersyukur...


Sesusungguhnya manusia takkan bisa menyentuh nikmat yang Maha Kuasa selagi diri mereka tidak didatangi dengan masalah. Biar kecil mahupun besar setiap masalah itu ada hikmahnya. Jangan sesekali dikesali apa jua badai yang datang melanda diri kita. Ini kerana sekali kita mengeluh maka akan kurang lah nikmat pahala redha akan Qada dan Qadar Allah.

Dalam dunia yang serba lalai ini kadang kala kita juga lupa sesungguhnya Allah adalah tempat mengadu yang paling hampir dengan diri kita. Cuba lah walau sekali dalam hidup kita menangis kerana Allah Insyallah kita akan tahu kenapa ALLAH memberi manusia musibah dan masalah? Jika tiada masalah manusia akan mudah lupa bahawasanya diri mereka ini adalah hamba yang lemah.

Oleh itu marilah kita sama2 renungkan pernah kah kita menyesal dan bersyukur dengan masalah yang datang melanda diri kita? Tepuk dada tanya iman ye wahai sahabat2!!!!!
Category:
Reactions: 

3 tautan hati:

Ibnurashidi said...

Salam ziarah dari bumi badawi..

Apa kabar?semoga dirahmati Allah hendaknya.

P/S : Mungkin boleh exchange link?tinggalkan URL anda diblog saya sebagai ingatan.

HafizuddinPhirus said...

waalaikumsalam boleh2 insyaAllah..salam perkenalan..

PENDEKAR said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

masalah menjadikan kita lebih matang....