Terjah Ramadhan!

Perjalanan Di Bumi Ramadhan

Alhamdulillah hari ni masuk hari ke 7 Ramadhan.Pejam celik pejam celik rasa bagai masa berlalu terlalu cepat.Esok pula macam dah nak raye.kad raye pula belum dapat lagi,sedih pule rasenye(hehe).Rase macam terlalu sekejap.Namun walaupun sudah 7 hari ianya berlalu,satu perasaan yang aneh muncul di hati sanubari ini.iaitu rasa rindukan ramadhan yang lepas.macammane lah agaknye amalan2 puase yang lepas.semoga puase 7 hari itu diterima Allah.InsyaAllah..

Namun setelah 7 hari Ramadhan berlalu,satu terjahan (secare haram) dilakukan.
Jom kite siasat!

TERJAH 1

Terdengar telatah suara kanak-kanak bising berebut kuih jamuan berbuka puase,ditindih pule dengan suara azan maghrib yang begitu nyaring dan mengayunkan menjadikan pemandangan hari-hari itu penuh berkah dan keceriaan di bulan Ramadhan ini terserlah.Orang tua pula hanya boleh tersenyum melihat telatah budak-budak itu, sesekali menawarkan air minum dan bubur lambok kegemaran masyarakat.golongan remaja pula dalam diam mencuit2 si kanak2 tersebut sehingga ada yang di marahi tok imam kerana terlalu bising.hehe
Kemesraan golongan tua dengan remaja dan kanak-kanak jelas terlihat.Ada pula yang saling berkongsi juadah berbuka,ada yang bawa karipap,donat,satay,kuih raye pun ade walaupun lame lagi nye nak raye.Tak ape janji buke puase.
hehe macam2 karenahnye.

keadaan ini menggambarkan kebenaran hadis Rasulullah saw: "Dua kegembiraan bagi orang yang berpuasa: Apabila dia berbuka dia bergembira dan apabila dia berjumpa dengan Tuhannya dia bergembira disebabkan oleh puasanya"^_^

Gambar2 di bawah ni menunjukkan betapa Islam ni mementingkan makan secara berjemaah,lagi2 dibulan Ramadhan nie..
nanti kalau ade yang tercekik,sahabat sebelah boleh tolong.kalau sakit perut boleh minta tolong urut.hehe..

Juadah berbuka..dahsyat juge...







Kan bagus kalau kita dapat buke dengan buah rambutan.
dah takade musim..



~ok,nantikan terjah Ramadhan vol 2~
Category:
Reactions: 

0 tautan hati: