Terjah Ramadhan 2!


Alhamdulillahirobbil alamin,segala puji bagi Allah dan salawat dan salam ditujukan buat junjungan besar Rasulallah SAW dan para Sahabat..

APaKah Yang BErlaku Kali ni??

"Puasa, tapi macam tidak puasa", atau "Puasa, tapi tidak puasa"

Anda pilihlah salah satu dari kedua-dua frasa berikut, atau anda memilih kedua-duanya sekali, atau anda menolak kedua-duanya. Tapi inilah dia frasa yang saya rasa perlu kita renungkan sedalam-dalamnya di saat kita sedang berada di bulan Ramadhan yang mulia ketika ini.

Saya kira, pasti anda dapat meneka, apa maksud yang cuba saya lontarkan di dalam posting ini.... Ya betul, suasana yang berlaku yang kita dapat lihat dengan mata kepala kita sendiri pada ketika ini.ketika sedang berpuasa pula tu.

#Bagaimana kita boleh melihat pada hari ini, kemungkaran masih lagi berlaku di sekeliling kita dalam kita sedang berpuasa. Bagaimana kita masih boleh melihat, ramai di kalangan wanita muslim yang masih lagi tidak sempurna auratnya, sedang mereka dalam keadaan berpuasa.

#Bagaimana juga kita boleh melihat, bagaimana kalangan lelaki muslim yang masih lagi boleh untuk bergaul bebas tanpa batasan dengan wanita yang mahram dengannya, sedang mereka dalam keadaan berpuasa.

#Dan bagaimana kita boleh melihat, bagaimana ramai orang yang masih kekal dalam keadaan mereka sebelum Ramadhan yang penuh dengan perkara lagho, sedang mereka semua itu berada di dalam bulan Ramadhan.

Jadi di manakah dia laungan slogan yang menyebut, "Ramadhan bulan ibadah, Ramadhan bulan rahmah, Ramadhan bulan kebaikan" dan pelbagai lagi slogan, sedang kita beradan dalam suasana sedemikian rupa.
Adakah ramadhan ini dilaungkan bulan untuk bermesra2 antare satu sama lain.fikir2kanlah wahai saudara/i2ku sekalian..

Jadi saya merasakan, sudah tiba masanya (sepatutnya dari dulu lagi) untuk kita melaungkan satu lagi slogan - "Ramadhan Bulan Dakwah" - agar kita dapat gunakan kesempatan bulan Ramadhan untuk mendidik masyarakat supaya menjadi seorang yang puasa dengan sebenar-benar puasa.

Sama-sama kita fikirkan dan bertindak !

p/s: nak tengok suasana seperti di atas, korang pi la kat mana-mana bazaar Ramadhan yang dekat dengan rumah korang. Sure korang akan jumpa nanti. Silap haribulan, pahala korang dapat, dosa pun dapat!

sekadar perkongsian..Wallahualam..
Category: ,
Reactions: 

0 tautan hati: